čtvrtek 27. února 2014

Únorový

Knižní tip na měsíc únor 


Jak jsem slíbila v úvodním článku, přináším Vám knižní tip na měsíc únor. 
Každý měsíc vyberu jednu knížku, která mě zaujala. Ať už z horkých novinek, které oslňují svými obálkami s nálepkou NOVINKA na dobře viditelném místě v knihkupectví příchozí knihomoly, tak z těch, které tiše sedí v regále své kategorie a čekají na kupce, který ví, pro jakou knihu jde.
Únorovým tipem je druhý případ :)

Představuji Vám:

Český název: Noční cirkus
Originální název: The Night Circus
Autor: Erin Morgenstein
Rok vydání v ČR: 2012
Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 440

Anotace: Do města přijíždí bez ohlášení tajemný cirkus. Jeho šapitó je černobílé a představení se konají pouze v noci. Triky, které provádějí zdejších iluzionisté, však vypadají spíše jako mocná kouzla… Románový debut Erin Morgenstern s podmanivou magickou atmosférou sleduje v několika dějových liniích i časových rovinách hru dvou kouzelníků, jejímž vítězem se má stát ten, jehož učedník zůstane na konci hry živý. Celie a Marco jsou však k sobě i k cirkusu, který má být jevištěm jejich hry, připoutání mnohem více, než si jejich mistři dovedli představit.



Prásknu to na sebe - jsem milovník neobvyklých obálek, děsí mě dramatické obálky s mladou ženou, ověnčenou září dodělanou ve Photoshopu a zvýšeným kontrastem level +99%. Proto mě také hypnotická obálka Nočního cirkusu praštila imaginární papírovou pěstičkou rovnou mezi nos. Bonusem k zajímavé obálce je jistě i to, že pod přebalem se ukrývá stejný motiv, zbaven barev, ale přece je tam :)


V souvislosti s Nočním cirkusem se v recenzích objevují slova typu ,,magické, snové, kouzelné, pohádkové, unikátní". A mně nezbývá nic jiného než souhlasit.

Jak popsat nepopsatelné? Erin vytvořila naprosto magický svět, který Vás naprosto pohltí. Žádní jednorožci, trpaslíci a přesto dokáže Vaši fantazii upoutat a nepustí.
Erin dokáže doslova čarovat se slovy a popsat atmosféru tak, že při čtení až cítíte vůni jablek v karamelu, slyšíte praskání popkornu a přísahali byste,že Vám vánek čechrá vlasy a lechtají Vás v obličeji, až máte chuť si je odhrnout :)




Jediným rušivým elementem možná bylo prolínání časových linií, občas jsem z nich byla zmatená. 

Tento článek je hlavně knižním tipem a mini recenze v závorce jsem původně měla proto, že bych Vám skutečně moc ráda zrecenzovala tuhle úžasnou knížku, ale pravdou je, že při popisu příběhu bych se cítila jako když... Představte si neohrabaného trola, který má v aktivní slovní zásobě dvě věty a 5 slov navíc, jak se snaží popsat jedinečnost okamžiku, kdy ve zpomaleném záběru rozkvétá lilie.

Na závěr ukázka z knihy, z části, kdy učedník Marco poznává, kdo je jeho protivníkem - Celie, která se hlásí do konkurzu na kouzelnici do připravovaného cirkusu.

„Slečno Bowenová, neměla byste zájem o poněkud neobvyklou pracovní příležitost?“
Chandresh luskne prsty a přiblíží se Marco se svým poznámkovým blokem; zastaví se pár kroků od Celie a pohledem přejíždí od jejích šatů k vlasům a zpátky, přičemž poměrně dlouhou dobu tráví uprostřed. 
Než je schopná odpovědět, divadlem se rozezní krákorání krkavce stále usazeného na balkoně, odkud zvědavě sleduje události před sebou. 
„Okamžik, prosím,“ řekne Celia. Zvedne ruku a udělá lehký posunek směrem ke krkavci. Ten na to odpoví dalším zakrákáním, roztáhne mohutná křídla, rozletí se, snáší se k jevišti a nabírá přitom velkou rychlost. Pak střelhbitě klesne a jako šipka míří dolů, nalétne přímo na Celii a nezaváhá ani nezpomalí, když už jeviště dosáhne, ale blíží se a plnou rychlost neztrácí. Chandresh polekaně uskočí a téměř přepadne přes Marca, protože krkavec narazí do Celie v přívalu peří. 
A pak je pryč. Nezbude po něm jediné peříčko a Celia na sobě znovu má černý kabátek s balonovými rukávy, už zapnutý na knoflíky na černobílých šatech.
„Je dokonalá,“ poznamená Chandresh a vytáhne si při tom z kapsy doutník. „Naprosto dokonalá.“
„Ano, pane,“ řekne Marco za ním a poznámkový blok v ruce se mu trochu roztřese.

(převzato z bux.cz)






4 komentáře:

  1. Noční cirkus jsem četla minulý rok v červnu, ale bohužel mě příliš nezaujal. Stejně jako ty jsem byla zmatená z prolínání časových linií a vůbec jsem se díky domu nedokázala na knihu soustředit. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že to prolínání je dost matoucí, taky jsem s tím měla problém. Co jsem koukala na diskuze, tak se čtenáři dělí do dvou táborů - jedni totální nadšenci (i já) a druzí, kteří nadšeni nejsou vůbec :)

      Vymazat
  2. Zrovna ji dočítám, je naprosto úžasná :) Jedna z mála knížek, do kterých jsem se zamilovala už po pár přečtených stránkách. Je teda pravda, že mi přečtení trvá déle než obvykle, a to právě kvůli tomu skákání z postavy na postavu, z místa na místo a hlavně v čase. Ale určitě to stojí za to překousnout a přečíst, přinejmenším pokud má někdo rád snové kouzelné příběhy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, snové příběhy je trefné označení :) A jinak musím souhlasit se vším, co jsi napsala, máme to u téhle knížky stejně :)

      Vymazat